La regidora de Mobilitat Sostenible i Medi Ambient, Esther Diez, informa que un estudi de la UMH diu que la qualitat de l’aire a Elx és acceptable i que no supera els límits de la Unió Europea, però aclareix que “hi ha marge per a la millora”
La regidora de Mobilitat i Medi Ambient, Esther Díez, ha anunciat hui que l’Ajuntament s’ha traçat l’objectiu incrementar les accions per a continuar reduint l’ús del transport privat que, hui dia, és el causant del 80% de les emissions contaminants a Elx.
Díez ha explicat que aquest ha sigut un dels principals assumptes abordats en la primera Taula de Mobilitat d’aquesta legislatura que s’ha celebrat hui i en la qual s’ha donat compte de l’estudi realitzat per la UMH, fruit del conveni de col·laboració amb l’Ajuntament, sobre la qualitat de l’aire en el nostre municipi. En la presentació d’aquest estudi han estat juntament amb la regidora, el coordinador de Medi Ambient de l’Ajuntament, Juan Carlos Aranda, el tècnic de Mobilitat, Jesús Moreno i el responsable de l’estudi que ha realitzat la UMH sobre la qualitat de l’aire, Javier Crespo.
“Hui hem fet una fotografia de la situació actual de la qualitat de l’aire en el nostre municipi amb dades objectives que ens serveixen per a aplicar aquestes polítiques en matèria de mobilitat que ens porten a tindre un municipi més verd, més net, més saludable i més amable. Es tracta de marcar-nos el camí que hem de traçar per a millorar la qualitat de vida dels il·licitans i de les il·licitanes”, ha indicat la regidora, que ha afegit que “en la Taula de Mobilitat s’han analitzat dos mesuraments: l’inventari d’emissions de contaminants que mesura el CO₂ en diferents activitats del sector públic i privat i, d’altra banda, hem donat a conéixer els resultats de l’estudi de la qualitat de l’aire que ha dut a terme la UMH a través d’un conveni amb l’Ajuntament, una mica del que manquen la majoria de ciutats i que és molt important per a saber en què hem de millorar”.
La responsable de Mobilitat i Medi Ambient ha dit que Elx té una qualitat de l’aire acceptable que no supera els límits que marca la Unió Europea, però que deixa marge per a la millora, ja que en alguns punts sí que se superen els nivells recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS).
“Estem en nivells acceptables que no posen en risc la salut de les persones però hem de continuar millorant-los”, ha indicat la regidora.
Díez ha dit que dels resultats de l’estudi es desprén que prop del 80% de les emissions a Elx provenen del trànsit.
També recull que en l’àmbit municipal s’ha fet una política correcta d’estalvi de consums i emissions que, no obstant això, pot millorar-se referent al transport en part per l’increment d’usuaris.
“En l’àmbit privat també s’està observant una reducció general, excepte en el transport privat on sí que han augmentat les emissions. Aquestes xifres ens diuen que l’element principal sobre el qual han d’actuar la política municipal per a reduir les emissions és en el transport privat. Per això, el treball que es faça en matèria de mobilitat serà fonamental per a millorar aquests indicadors en els pròxims anys”, ha explicat.
A totes aquestes qüestions, l’Ajuntament donarà resposta a través d’un nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible. “Ara s’obri un període de participació ciutadana que servirà per a emmarcar les polítiques de mobilitat urbana amb criteris de sostenibilitat”.
La responsable de Mobilitat ha indicat que “aquestes dades són objectives i ens permeten tindre una radiografia de la qualitat de l’aire en el nostre municipi, ens indiquen cap a on hem d’anar i el camí que ens queda per fer. Apel·le a la responsabilitat dels grups polítics perquè en aquests anys es duga a terme un treball seriós i no s’utilitze a la mobilitat com a element de batalla”.