La regidora d’Educació, María José Martínez, trasllada l’enhorabona als joves artífexs del projecte i afirma que són els grans protagonistes de les instal·lacions educatives “on creixen com a persones, aprenen i ens demostren tots els dies que són el futur”
L’IES Misteri d’Elx se suma als esdeveniments commemoratius del vinté aniversari de la declaració de la Unesco que va convertir en 2001 la Festa en Obra Mestra del Patrimoni Oral i Immaterial de la Humanitat. El centre educatiu situat a l’avinguda de la Universitat ha inaugurat aquest divendres una rèplica del llenç que anualment és instal·lat en la cúpula de Santa Maria com a representació del cel i que serveix per a ocultar la tramoia alta, on es governen els aparells aeris en les representacions. Però aquesta reproducció s’intervé especial, perquè va ser pintada en el seu moment per 25 alumnes que realitzaven el Batxillerat Artístic durant el curs 2018/2019, que presidirà a partir d’ara, suspesa en l’aire, el vestíbul de l’institut.
La regidora d’Educació, María José Martínez, i les regidores Marga Antón i Esther Díez, han assistit a un acte al qual, així mateix, han acudit el secretari autonòmic d’Educació, Miguel Soler; el subdirector general de Formació del Professorat, Carlos Sánchez; el director territorial d’Educació d’Alacant, David Vento; i el president executiu del Patronat del Misteri d’Elx, Francisco Borja, que han estat acompanyats per altres autoritats pedagògiques municipals, provincials i regionals, i per membres de la família de la Festa; una cita en la qual no han faltat alguns dels estudiants artífexs del projecte (‘Un cel per al Misteri’) i les veus de l’Escolania entonant el ‘Vós siau ben arribada’ sota l’atenta direcció del mestre de capella, Francisco Javier González. Així mateix, el director del projecte, el vicedirector de l’IES Misteri d’Elx, Daniel Cortes, i la representant de l’alumnat que va intervindre en la materialització de l’obra, Abril González, han explicat la intrahistòria de la iniciativa.
La tinenta d’alcalde, María José Martínez, ha agraït a “tots i a cadascun dels presents” per la seua labor en l’àmbit de l’ensenyament, des de les institucions a les famílies, però, sobretot, als partícips en aquest projecte: “Són els grans protagonistes en instal·lacions com aquesta, on creixen com a persones, aprenen i ens demostren tots els dies que són el futur”, i ha reiterat que ‘Un cel per al Misteri’ és “una immillorable combinació d’educació, identitat i art”, per la qual cosa ha apel·lat a “continuar apostant per la joventut, perquè estan àmpliament preparats com així ho demostra la iniciativa que admirem aquesta vesprada”.
Soler ha felicitat als que han erigit aquesta iniciativa i emfatitzat la necessitat de la formació durant tota la trajectòria dels ciutadans i de les ciutadanes, i ha afirmat que ‘Un cel per al Misteri’ respon als requeriments acadèmics, “en aquest cas dels estudiants de Batxillerat Artístic”, ha matisat, per suposar metes que motiven l’alumnat. “Es tracta que entre tots analitzem quina classe d’educació precisen els joves actualment per a proposar-los coses que de veritat plantegen nous reptes i així puguen respondre amb major preparació als desafiaments de la societat dels nostres dies”.
Per la seua part, Borja s’ha sumat a l’enhorabona de la regidora i Soler, i ha enaltit l’educació com a “essencial per al progrés social i individual”, per la qual cosa “el Misteri i el sector de l’ensenyament han de treballar conjuntament per a transmetre aquest patrimoni a les futures generacions”. El president executiu de l’òrgan rector de la Festa, que ha lloat “la qualitat i el nivell de detall d’aquest tros de cel que representa un tros del Misteri i d’Elx”, ha recordat que la presentació es complementa amb 12 panells de l’exposició que l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) va dedicar en 2018 als misteris assumpcionistes d’Elx, de València i de Castelló, i que ajuden a contextualitzar el significat del cel.
La directora de l’institut, Arantxa Martín-Martín, ha incidit en les dificultats per al normal desenvolupament del curs a causa de l’epidèmia; especialment en relació al projecte celestial, que no va poder inaugurar-se quan va finalitzar. Va traslladar el seu reconeixement a la comunitat educativa, a la “il·lusió mostrada pel Patronat” i a l’alumnat que ha intervingut en la recreació, i els ha promés que treballarà per a preservar-la. “En aquest temps de pandèmia”, ha continuat, “l’abric de les administracions ha sigut fonamental, per la qual cosa és lícit esmentar que tenim unes institucions obertes al diàleg, pròximes i pendents de les necessitats dels centres”, ha subratllat, i ha donat les gràcies a l’Ajuntament il·licità i a la Regidoria d’Educació “per la seua presència en aquest dia i al llarg de l’any acadèmic. Van estar pendents des del primer moment i ens van brindar el seu suport”.
Aquest acte en l’IES Misteri d’Elx, institut fundat en 1998 i en el qual es formen al voltant de 1.300 joves, mancant el concert que la Capella i l’Escolania oferirà el dissabte 22 de maig a l’Auditori de Torrevella, tanca una setmana que ha sigut prolífica en gestos evocadors d’aquell 18 de maig de 2001 a París, quan el tresor per antonomàsia del poble il·licità va ser reconegut internacionalment per l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura. No en va, el dijous a la vesprada a la Casa de la Festa es distingia de manera pòstuma l’expresident de la Junta Rectora Local Joaquín Serrano Vera —persona clau en la designació del Misteri com a Patrimoni de la Humanitat— i a una dotzena de sanitaris.
A més, el dimarts es duia a terme la inauguració de l’exposició fotogràfica ‘Cinc segles de la Festa, 20 anys de Patrimoni Immaterial’ al carrer Corredora, conferències en el Centre de Congressos amb experts i amb protagonistes i testimonis que van viure l’efemèride en primera persona, i la posada de llarg institucional davant la porta major de Santa Maria, que va congregar nombroses autoritats i va acaparar l’atenció mediàtica. En definitiva, un feliç i emotiu aniversari que ja és part de la memòria del poble il·licità.