El Ple tira endavant el Pla de Mobilitat Sostenible d’Elx, que preveu reduir en un 50% les emissions contaminants per a 2030

El Ple tira endavant el Pla de Mobilitat Sostenible d’Elx, que preveu reduir en un 50% les emissions contaminants per a 2030

L’estratègia inclou l’anell interior ciclista, la consolidació de la conversió en zona de vianants del centre i la seua extensió al Raval, els corredors verds al Pla, a Carrús i a Altabix, i un estudi específic per a millorar la cobertura del sistema públic d’autobusos urbans


L’aprovació inicial del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) d’Elx ha tirat endavant en el Ple Ordinari de maig amb els vots favorables dels grups Socialista i Compromís i els negatius de la resta de formacions polítiques. L’estratègia preveu reduir les emissions contaminants i la despesa energètica en un 50% per a 2030 amb l’impuls del transport públic i alternatiu, que signifiquen una reducció generalitzada de la mobilitat motoritzada privada del 9,1% de vehicles per quilòmetre als carrers d’Elx “respecte a l’escenari tendencial, que és fins i tot major del qual existeix actualment”, ha recalcat la regidora de Medi Ambient, Esther Díez.

Per això, el document proposa reconfigurar vials per a protegir el paisatge, el patrimoni i les zones residencials de les emissions, fomentar una major qualificació de l’espai públic i el canvi modal i l’accessibilitat universal en aquelles àrees del nucli urbà amb major afluència. Entre altres actuacions concretes, es tradueix a consolidar la conversió en zona de vianants del centre i estendre-la al Raval, completar el sistema de sendes del Palmerar per a pacificar el trànsit a l’entorn del Patrimoni de la Humanitat i facilitar la mobilitat ciclista i per als vianants, i una malla de corredors verds al Pla, a Carrús i a Altabix “per a connectar els principals nodes d’espais públics, i que consisteix a ampliar voreres, introduir arbres i carrils bici”, ha assenyalat Díez.

A això se li afig l’anell interior ciclista, actualment en execució en els seus trams els carrers Pere Joan Perpinyà, Teulada, Mariano Soler Olmos i pont de la Generalitat i de l’avinguda d’Alacant. I, també, un estudi específic per a millorar la cobertura del sistema d’autobusos urbans amb l’augment de les freqüències de pas, acurtant les línies, l’ús de vies ràpides i carrils bus, l’increment de la velocitat comercial i la creació de noves línies; “un salt de qualitat en el transport públic”, ha definit l’edil, que s’aconseguirà gràcies als fons europeus Next Generation.

Díez ha manifestat que, segons l’OMS, “la contaminació de l’aire provoca 13 morts per minut al món”. En eixe sentit, els objectius ambientals del PMUS són reduir l’ús de combustibles fòssils associats al transport, disminuir les emissions de diòxid de carboni, de nitrogen i les partícules MP10, les més xicotetes “i especialment perilloses perquè penetren en els pulmons”, ha dit Díez, baixar els accidents de trànsit, complir els paràmetres legals de contaminació acústica i optimitzar l’ocupació de l’espai públic.

La ciutat ha sigut dissenyada per al transport privat. I, ara, més del 80% de les emissions contaminants provenen de l’ús de vehicles particulars, amb conseqüències directes de salut dels il·licitans”, ha manifestat Díez. “Dels 575.000 diaris amb origen o destinació a Elx, el 58% es fa amb mitjans de transport no sostenible”, ha lamentat.

S’aprova el Pla de Reforma Interior de l’Àrea de Repartiment 28.3, que permetrà la revitalització de l’illa que ocupa l’antiga fàbrica de Reebok amb la construcció d’una superfície comercial, quatre edificis d’habitatges de cinc pisos i una zona verda de 1.700 metres quadrats

L’edil ha reconegut que els canvis de mobilitat a implementar mitjançant el PMUS són “complexos, però que al final és l’únic camí per a fer d’Elx una ciutat més saludable”, on “garantir el dret a respirar aire net”. I que el Pla s’ha elaborat comptant amb les enquestes telefòniques realitzades a 4.127 persones, amb els punts de vista fruit d’un procés participatiu en el qual, amb reunions sectorials, veïnals i enquestes en línia han participat més de 400 persones, i que, una vegada aprovat l’informe d’impacte ambiental per part de la Conselleria de Transició Ecològica, s’obri un procés participatiu en el qual qualsevol persona pot fer les seues aportacions.

Zona verda, comercial i residencial a l’antiga Reebok

En l’Àrea d’Urbanisme, les formacions de la Corporació Municipal del Ple han aprovat, amb l’abstenció de VOX, el Pla de Reforma Interior de l’Àrea de Repartiment 28.3, l’àmbit d’actuació del qual és l’illa de l’antiga fàbrica de Reebok, compresa entre els carrers Antonio Machado, Julio Sánchez Gómez, Doctor Sapena i Vicente Alonso Pérez. La regidora d’Urbanisme, Ana Arabid, ha precisat que la iniciativa, promoguda per les mercantils propietàries del solar, permetrà la revitalització d’un entorn que necessita actuacions després de l’abandó progressiu de l’activitat industrial en aquesta i propiciar la transició a una zona residencial i comercial amb la creació de un gran volum continu en planta baixa per a una superfície comercial, quatre edificis residencials de cinc plantes i una zona verda de 1.700 metres quadrats al nord de l’illa.

Prosseguint amb l’Àrea d’Urbanisme, s’ha donat llum verda amb els vots dels partits que integren l’Equip de Govern i l’abstenció de la resta d’agrupacions l’ordenació de l’illa al nord del nucli urbà, al polígon de Carrús, on es troben els depòsits de l’aigua i de vehicles, entre altres instal·lacions. Situada entre l’avinguda Lázaro Cárdenas del Riu, la Ronda Vall d’Uixò i el carrer Miaño, amb l’Estudi Detall de l’Àrea de Repartiment 137 del Pla General tramitat a instàncies d’Aigües d’Elx es pretén possibilitar l’ampliació dels magatzems i de les dependències d’empleats dels depòsits de l’aigua, a més d’ordenar les diferents àrees de l’illa.

L’actuació està coordinada amb la de l’Àrea de Repartiment 134, contigua a la 137 i que s’està tramitant de manera paral·lela. Amb ambdues, al costat de l’Estudi Detall del Sector E-33 ja aprovat, es culmina la urbanització del polígon en els seus dos extrems per tal de millorar la seua ordenació i els seus accessos i de generar sòl industrial. A més, es possibilita d’aquesta manera l’ampliació d’infraestructures com les d’Aigües d’Elx.

També s’ha aprovat amb l’acord de tots els grups polítics excepte de VOX, que s’ha abstingut, l’actualització de l’Inventari de Béns i Drets del Consistori s’han donat d’alta en aquests els ponts de la ciutat, que hui dia no constaven però que són patrimoni municipal, la formalització de la permuta de les finques on es troba la caserna de la Guàrdia Civil i l’adquisició d’un local a la Marina. Quant a baixes, es reflecteixen les dependències del carrer Gabriel Miró destinades a la Regidoria d’Urbanisme, la cessió de la Residència d’Estudiants a la UMH i la parcel·la cedida a la Fundació Salut Infantil a Travalón per a la construcció del Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció precoç.

Execució del primer trimestre del Pressupost 2022

En el capítol d’Intervenció, el Ple Ordinari de març ha donat compte de la informació comunicada al Ministeri d’Hisenda referent a l’execució del primer trimestre del Pressupost Municipal de 2022, i dels informes d’execució, situació de moviments de Tresoreria, i de morositat en les operacions comercials d’aquest període, tal com estableix la legislació vigent.

En concret, tal com ha explicat la titular de Gestió Financera, Tributària i Pressupostària, Patricia Macià, el pressupost d’ingressos reflecteix a 31 de març un nivell d’execució dels drets reconeguts del 16,88%, dels quals s’han recaptat el 51,99%. “És necessari tindre en compte que els conceptes tributaris que es gestionen mitjançant padró com l’IBI o IAE en aquesta data encara no estaven posats al cobrament i el de vehicles va finalitzar el 10 de maig en període voluntari”, ha agregat Macià.

Quant al pressupost de despeses, presenta un grau d’execució del 32,88% de despeses compromeses i del 13,47% d’obligacions reconegudes. En eixe sentit, en els capítols de l’1 al 4 hi ha un grau de despesa compromesa del 41,78%. El capítol 6 d’inversions reals ascendeix a 66,6 milions d’euros, “amb l’import més elevat dels últims temps”, ha destacat l’edil. El grau d’execució de despesa compromesa es va situar en el 9,32%, és a dir, 6,2 milions. “Parlem en realitat de l’execució de dos mesos, febrer i març ja que el pressupost va entrar en vigor la primera setmana de febrer”, ha precisat la responsable municipal.

El nivell d’execució de fa una setmana, i amb 68,1 milions d’euros en el capítol 6, 2 milions més que en el primer trimestre, s’ha gestionat el 26,15%, és a dir, 17,8 milions d’euros. “Hi ha projectes adjudicats per valor de 9 milions d’euros, és a dir, el 13,31% i 9,6 milions, el 14,17% de plecs aprovats pendents d’adjudicar”, ha explicat Macià, que ha indicat que en aquest capítol no apareix, però que la “recepció de fons europeus per part de l’Ajuntament també forma part de la tramitació dels plecs, licitacions i adjudicacions dut a terme pel Departament de Contractació”.

Sobre els moviments i situació de Tresoreria a 31 de març de 2022, el Consistori tenia unes existències finals de 30,7 milions d’euros.

Respecte a l’informe relatiu al compliment de les mesures contra la morositat, el 58,33% del nombre total de pagaments s’ha realitzat dins del període legal establit, la qual cosa representa el 68% de l’import total desemborsat. I el període mitjà de pagament global a proveïdors se situava en el primer trimestre de la següent manera: 27,87 dies al gener; 22,11 dies al febrer i 26,5 dies al març, “per tant, dins del període legal establit”, ha conclòs la regidora.


 

Ajuntament d'Elx
Privacy Overview

Esta web utiliza cookies para que podamos ofrecerte la mejor experiencia de usuario posible. La información de las cookies se almacena en tu navegador y realiza funciones tales como reconocerte cuando vuelves a nuestra web o ayudar a nuestro equipo a comprender qué secciones de la web encuentras más interesantes y útiles.