L’Ajuntament, Reporters Sense Fronteres i la UMHE firmen un conveni per a convertir Elx en un espai segur per a periodistes perseguits

L’Ajuntament, Reporters Sense Fronteres i la UMHE firmen un conveni per a convertir Elx en un espai segur per a periodistes perseguits

L’alcalde, Carlos González, el president de la secció espanyola de l’entitat, Alberto Bauluz, i el rector de la universitat il·licitana, Juan José Ruiz, segellen l’acord pel qual el Consistori aportarà 8.000 euros per a acollir, de setembre a desembre de 2023, un informador forà amenaçat per fer el seu treball


La capital del Baix Vinalopó reafirma el seu compromís amb la llibertat de premsa gràcies a la iniciativa ‘Elx, espai segur per a periodistes’. El projecte, impulsat per l’Ajuntament de la localitat, Reporters Sense Fronteres (RSF) i la Universitat Miguel Hernández d’Elx (UMHE) permetrà acollir reporters perseguits als seus països d’origen per fer el seu treball.

L’alcalde, Carlos González; el president de la secció espanyola de l’entitat sense ànim de lucre, Alberto Bauluz; i el rector de la institució acadèmica il·licitana, Juan José Ruíz, han segellat l’acord a l’Aula UMHE, situada a la Plaça de Baix, pel qual el Consistori aportarà 8.000 euros per a acollir, de setembre a desembre de 2023, un primer informador. Encara que les organitzacions implicades en el projecte han manifestat la seua intenció de donar-li continuïtat al projecte més enllà del present exercici, perquè fins i tot abans d’arrancar, ja s’està convertir en un referent i s’hi interessant des de llocs com Alemanya, tal com ha apuntat Bauluz.

I és que, només l’any passat, 58 periodistes van ser assassinat per exercir la seua professió en llocs com Mèxic, Colòmbia, Síria o l’Iraq i arriben als 1.668 si es tenen en compte els últims vint anys. També, segons xifres oferides per la Federació Internacional de Periodistes (FIP), 375 reporters van ser empresonats en 2022 per exercitar un dret arreplegat en l’article 19 de la Declaració dels Drets Humans. “Parlar de llibertat de premsa és parlar de democràcia”, ha manifestat l’alcalde, que ha recordat que una peça clau per a viure en una societat democràtica és garantir la llibertat a professionals del periodisme com a dret fonamental que “hem de protegir, tutelar i potenciar”.

González ha expressat la il·lusió del Govern Local per subscriure un conveni i així “posar un xicotet gra d’arena en un projecte de màxima importància per a reforçar la llibertat de premsa”, amb dos institucions que “admirem i respectem” com són RFS i la UMHE, que en breu s’encarregaran de realitzar la selecció del periodista a acollir en l’últim quadrimestre de l’any al campus d’Elx. El regidor ha dit que la persona asilada a la ciutat ajudarà a incrementar la consciència democràtica de la societat i de la comunitat universitària, a més de protagonitzar activitats dirigides a futurs periodistes. “Aquest conveni pot servir com a espill per a altres municipis i institucions, i així que tots sumem esforços dirigits a treballar per a protegir i salvaguardar la llibertat de premsa”, ha agregat.

“Tots el que som ací sabem l’important que és la labor dels periodistes en zona de conflicte, als països que pateixen dictadures i desconnexió informativa”, ha dit, “ells són testimonis dels abusos dels diferents governs moltes vegades il·legítims, de les autoritats o, directament, dels delinqüents com els narcotraficants”, ha continuat i ha recalcat el risc que corren tots ells perquè el seu testimoniatge arribe a nosaltres i puguen alçar la veu davant situacions d’assetjament, violacions, pillatge o persecució. “Ells il·luminen la zona fosca dels conflictes bèl·lics i les dictadures”, i són assassinats i represaliats perquè, ha expressat el rector, “contraargumenten amb la veritat a governs o descobreixen trames criminals” i paguen un elevat preu per defensar la lliberta de premsa.

Increment de les demandes d’auxili

Bauluz ha explicat que en els últims temps hi ha hagut un increment de les demandes d’auxili de periodistes des de llocs com ara Rússia o Llatinoamèrica, i que les amenaces cada vegada prenen formes diferents a més de l’assetjament tradicional; s’hi afegeix la fustigació cibernètica i l’amenaça judicial a l’assassinat, l’extorsió, el segrest o la presó. “Pensem que l’acadèmia pot estudiar aquests fenòmens”, ha dit el periodista que ha desenvolupat la seua carrera en l’Agència EFE, que ha destacat com a novetat redaccions senceres de mitjans de comunicació a l’exili, fora de llocs com El Salvador o Cuba. “Amb ‘Elx, espai segur per a periodistes’ no sols contribuïm a allunyar l’amenaça i a la sanació psicològica de l’informador, sinó que la seua integració en el món acadèmic és positiva per a l’alumnat i per al professorat, que comparteix la seua experiència i sensibilitza, que és a funció de RSF”, ha assenyalat.

Com apunten des de RSF, organització fundada a França per quatre periodistes en 1985, la branca espanyola de la qual es va constituir en 1995, s’aposta per acollir a Elx en aquesta primera experiència un informador llatinoamericà. Encara que, com ha recordat Bauluz, així mateix existeix persecució a la llibertat de premsa en altres regions del planeta, com ara Àsia-Pacífic (la Xina, Myanmar…), com exemplifica en la figura de la filipina María Ressa, periodista Nobel de la Pau de 2021 al costat del rus Dmitri Muratov, pel seu treball denunciant els abusos de poder.

Associacionisme, premi i estudis de periodisme

Elx és una ciutat on operen tres associacions de periodistes: l’Associació d’Informadors d’Elx (AIE), l’Associació de Periodistes d’Elx (AIE) i l’Associació de Periodistes de la Província d’Alacant (APPA). Igualment, la UMHE imparteix el Grau de Periodisme i un màster oficial en Innovació en Periodisme i, a més, compta amb un laboratori de dades hiperlocal, el Local Data Lab. D’altra banda, una de les accions més recents del Consistori il·licità en favor del periodisme i de la llibertat d’expressió, al costat de l’AIE i la UMHE, va ser la posada en marxa en 2022 del Premi Vicente Verdú de Periodisme i Innovació, una cita que compta amb tres edicions i en la qual el Govern Local aporta els 6.000 euros del guardó.


 

Ajuntament d'Elx
Privacy Overview

Esta web utiliza cookies para que podamos ofrecerte la mejor experiencia de usuario posible. La información de las cookies se almacena en tu navegador y realiza funciones tales como reconocerte cuando vuelves a nuestra web o ayudar a nuestro equipo a comprender qué secciones de la web encuentras más interesantes y útiles.