La UMH acull la presentació d’aquesta investigació impulsada per la Càtedra Pere Ibarra sobre la pandèmia que va matar milions de persones a tot el món.
La investigació és obra dels doctors en Medicina Jesús Rueda i Emilio Martínez, la matrona Modes Salazar, i el director de la Càtedra, Miguel Ors.
L’alcalde d’Elx, Carlos González, ha participat en la presentació del llibre La epidemia de gripe española (1918-1919) en el Baix Vinalopó, juntament amb el rector de la Universitat Miguel Hernández, Jesús Pastor, l’alcalde de Crevillent, Cèsar August Asencio, i el coautor i coordinador de la publicació, Jesús Rueda Cuenca, doctor en Medicina. L’acte ha sigut organitzat per la institució acadèmica i la Càtedra Pere Ibarra.
L’epidèmia de grip espanyola va causar milions de morts a tot el món i aquest llibre és el primer estudi sobre les conseqüències locals, al Baix Vinalopó, d’aquesta pandèmia que va matar a 50 milions de persones en tan sols any i mig. La grip va tindre especial virulència a Crevillent, que va perdre l’1% de la seua població, i va ser menor a Elx i a Santa Pola.
L’alcalde il·licità ha assenyalat que “es compleixen cent anys des que es va produir aquella dramàtica pandèmia i fins a la publicació d’aquesta obra la grip espanyola i les seues conseqüències sobre la població havia sigut estudiada des de la perspectiva del seu impacte a escala mundial i nacional però mai amb una mirada comarcal, tan propera al nostre territori”.
“Aquesta obra és producte d’una investigació minuciosa de la repercussió que la grip espanyola va tindre a la nostra comarca i ens revela els desiguals efectes d’una epidèmia devastadora. És una aportació valuosa per a conéixer millor un episodi molt rellevant de la història de Santa Pola, Crevillent i Elx. Valore alguns aspectes tan importants com la relació de morts i les dates dels decessos, la il·lusió que han posat els autors per a tirar endavant el seu projecte i l’aportació que suposa per a donar a conéixer les conseqüències locals d’aquell fenomen global que va ser la grip”, ha assenyalat l’alcalde.
“També valore l’aportació de la Universitat Miguel Hernández i de la Càtedra Pedro Ibarra per la seua contribució amb aquesta obra a la dinàmica cultural de la ciutat, un treball que suposa una valuosa aportació”, ha indicat González.
A més de Jesús Rueda, han participat en la investigació el també doctor en Medicina Emilio Martínez, la matrona i doctora en Salut Pública, Modes Salazar, i el director de la Càtedra Pere Ibarra, Miguel Ors.
El llibre es presentarà el divendres 9 de novembre a partir de les 19.30 hores en el Saló del Plens de l’Ajuntament il·licità, el pròxim dia 14 a Crevillent i el 4 de desembre a Santa Pola, segons informa la Universitat.
