L’Ajuntament destina més de dos milions i mig d’euros a emergència social durant la crisi sanitària

L’Ajuntament destina més de dos milions i mig d’euros a emergència social durant la crisi sanitària

El regidor de Drets Socials, Mariano Valera, destaca que la pandèmia del covid-19 ha provocat l’elevada demanda de tota mena d’ajudes en Serveis Socials


La Regidoria, a través del banc d’aliments gestionat per DYA, reparteix més de 60.000 quilos de productes peribles des de l’inici de l’estat d’alarma


L’Ajuntament d’Elx ha destinat més de dos milions d’euros a emergència social durant la crisi sanitària. Així ho ha anunciat aquest matí en roda de premsa el regidor de Drets Socials, Mariano Valera, qui ha destacat que des de l’esclat de la crisi la demanda a Serveis Socials ha augmentat i, per això, s’ha triplicat la dotació de les ajudes d’emergència social individual. El regidor ha subratllat l’elevada demanda que hi ha hagut de tota mena d’ajudes en serveis socials a causa de la pandèmia del covid-19.

Així mateix, Valera ha agraït la labor que han estat realitzant els i les professionals durant aquests dos mesos d’estat d’alarma. “La gestió de la pandèmia a través dels Serveis Socials està sent crucial ja que aquests són essencials en la gestió d’aquesta crisi i les i els professionals estan donant tot de si amb la finalitat que ningú es quede arrere”.

Més de 60.000 quilos de productes peribles en lots d’alimentació

El regidor de Drets Socials ha destacat que “l’Ajuntament, mitjançant el banc d’aliments gestionat per DYA, ha repartit més de 60.000 quilos de productes peribles en lots d’alimentació des de l’inici de l’estat d’alarma”.

A més, l’edil ha explicat que els vals d’alimentació abans de la crisi es podien canviar en tan sols dos supermercats de la ciutat i després d’una llarga negociació i treball “hem aconseguit que entren a formar part d’aquesta xarxa de supermercats un total de 12 establiments”. “Aquest fet ens ajuda a gestionar molt millor els vals i, sobretot, evita que les persones beneficiàries facen extensos recorreguts per a poder fer la compra”, ha assenyalat Valera.

Drets socials i polítiques inclusives

Quant al servei d’ajuda a domicili (SAD), el regidor ha explicat que durant el període de pandèmia hi ha hagut casos en els quals la persona usuària ha sol·licitat que no s’acudira al domicili. No obstant això, “el SAD mai ha deixat d’atendre, i d’aquesst casos s’ha fet atenció i seguiment telefònic i s’ha fet costat a aquells en els quals ha sigut necessari reforçar el servei, tant a nivell d’horari com de realització de tasques domèstiques”, ha afegit Valera.

A més, en els mesos de març i abril s’han atés un total de 656 expedients. A més, s’han gestionat 15 sol·licituds inicials de SAD urgent durant l’estat d’alarma.

D’altra banda, “en la unitat comunitària de prevenció de conductes addictives (UCPCA), el programa de l’escola de famílies en línia està sent un èxit”, segons ha assenyalat l’edil, qui ha indicat que a través dels canals de Facebook i Youtube s’han registrat un total de 3.800 visualitzacions i seguidament s’han identificat 199 intervencions telefòniques.

A més, la fiscalia de menors ha sol·licitat a la Regidoria l’elaboració d’un dossier en el qual es treballe la prevenció de la pràctica del sexting. Una guia que s’ha enviat a 81 centres educatius de primària i secundària, amb els quals s’ha tingut un contacte constant durant aquest temps perquè compten amb els recursos municipals que el departament ofereix.

Ajudes d’emergència social

Quant a la unitat de gestió de família i emergència (UGFE), Valera ha destacat la contractació de set treballadores socials per a secundar íntegrament aquest programa amb la finalitat de donar resposta a totes les necessitats d’emergència, que ha hagut de gestionar la Regidoria durant la crisi sanitària. Part d’aquestes contractacions es faran a través de la subvenció de la Diputació de 169.000 euros.

Des del 17 de març al 15 de maig s’han sol·licitat un total de 4.682 ajudes d’emergència, de les que s’han beneficiat 2.695 famílies. Segons ha explicat el regidor de Drets Socials des de l’esclat de la demanda a Serveis Socials s’ha triplicat la dotació de les ajudes d’emergència social individual”. Si anteriorment es destinaven més de 250 mil euros, ara es destina més d’un milió d’euros a aquestes ajudes, dels quals 55.900 han anat a parar a habitatge, 222.544 als subministraments, 6.442 per a accions extraordinàries com la reparació d’electrodomèstics, 832.590 per a l’alimentació i higiene i 4.085 per al desenvolupament personal de majors per al pagament de pròtesi, llits articulats, entre altres.

L’oficina municipal d’habitatge social

Durant els últims mesos la Regidoria de Drets Socials no ha deixat d’oferir informació i assessorament de les ajudes de lloguer existents. L’edil ha comunicat que fins al moment s’han tramitat 248 sol·licituds i ha destacat que el departament s’ha reforçat amb la contractació de dues treballadores socials i una tècnica d’inserció social amb la finalitat de secundar de manera individualitzada a les 72 persones sense llar que actualment viuen en l’alberg provisional situat al Toscar, així com les 37 persones que romanen en el dispositiu de Càritas.

Així mateix, el regidor ha agraït a Càritas la seua col·laboració amb l’oferiment d’una sèrie de places per a quan es tanque el dispositiu del Toscar, previsiblement el 30 de juny.

Valera ha fet una crida a la ciutadania perquè tota persona que dispose d’un pis tancat puga donar un allotjament a aquestes persones, i traure-les de la situació de carrer. Qui estiga interessat i desitge col·laborar haurà de cridar al 966 658 248. “L’Ajuntament es farà càrrec del lloguer a través de 316.000 euros proporcionats per la Conselleria, i posarà a la disposició d’educadores i d’educadors a aquestes persones per a fer seguiment personalitzat en l’habitatge”, ha afegit el regidor.

Tallers

D’altra banda, els tallers en línia dels centres socials estan sent un èxit. “Hem arribat a més de 4.000 persones i com a novetat enguany, després de l’ampliació pressupostària del 10%, podrem continuar els tallers fins a finals de juny”.

Aquests tallers, entre altres coses, han servit com a suport emocional a través de les noves tecnologies. A més, el regidor ha assenyalat que estan valorant una programació especial d’estiu per al mes de juliol, perquè es puguen realitzar tallers d’aquesta mateixa metodologia, per als quals s’obrirà un nou procés d’inscripció.

Departament d’Igualtat

Valera ha assenyalat que “el servei municipal d’atenció integral a les dones víctimes de violència de gènere ha romàs actiu durant l’estat d’alarma a través del telèfon i també de manera presencial per a casos d’urgència, en horari de 9 a 14 hores, al centre social de plaça de Barcelona”.

L’edil ha destacat que des de la Regidoria s’està treballant per a la signatura d’un conveni amb Creu Roja per un import de 15.000 euros amb la finalitat de continuar amb el servei especialitzat per a l’abordatge integral d’atenció a la dona prostituïda.

Renda d’Inclusió Valenciana

L’edil ha informat que a Elx, actualment, 3.459 famílies han sol·licitat la Renda d’Inclusió Valenciana, de les quals 2.155 expedients ja han sigut tramitats. No obstant això, des de la Regidoria continuaran treballant per a gestionar els expedients restants. Valera també ha posat l’accent en els 65 informes de priorització de RIV tramitats durant l’estat d’alarma per a aquells col·lectius en situació de vulnerabilitat.