LA.02. Desenvolupament de la Plataforma Elx Smart City
Objectiu Específic POCS
OE 2.3.3. Promoure les TIC en estratègies de desenvolupament urbà integrat a través d’actuacions en Administració Electrònica Local i Smart Cities (ciutat intel·ligent).
Problema/es urbà/ans a abordar
P7. Bretxa digital i desigualtats socioeconòmiques.
Repte/s urbà/ans relacionats
- RE. Reptes econòmics.
- RS. Reptes socials.
Descripció
Elx ha iniciat el camí cap a la implantació d’una visió de Ciutat Intel·ligent Mediterrània d’acord amb els seus valors i característiques, i ha impulsat la generació d’oportunitats per a la competitivitat territorial, la nova economia urbana i la consolidació de xarxes, aliances i estructures de cooperació entre Elx i l’ecosistema de ciutats innovadores; cap a la conquesta d’un futur de benestar i progrés per a la seua ciutadania i empreses, mitjançant una millor prestació de serveis, un estalvi efectiu de costos de gestió i una major satisfacció ciutadana; amb el desenvolupament de noves oportunitats de negoci i d’activitat econòmica; amb la potenciació de la marca-ciutat del municipi i el seu atractiu cap a l’exterior; i amb la reducció de la bretxa digital i de les desigualtats socioeconòmiques. La utilització de tecnologies sense fils i l’increment dels punts d’accés Wifi millorarà considerablement la gestió dels serveis públics, i oferirà funcionalitats de valor afegit en matèria de trànsit, ordenació de vies públiques, seguretat, etc., basades en mapes de calor.
Tipologia d’operacions (relació no exhaustiva)
– Identificació dels serveis més crítics a protegir i prendre mesures per a previndre una interrupció en els serveis municipals orientats al ciutadà, en cas d’emergència.
– Establiment d’eines de gestió per al tractament i anàlisi de la informació obtinguda de la plataforma de connectivitat sense fils i Bluetooth.
– Increment de les cobertures wifi actuals mitjançant nous punts d’accés especialitzats en ambients d’alta densitat d’usuaris. Increment de les cobertures wifi en espais culturals. Elaboració d’APP per als espais culturals.
– Elaboració d’una APP que unifique l’accés a la informació i serveis municipals, així com la interacció entre el teixit comercial i el ciutadà.
– Desplegament de credencials virtuals que donen accés als serveis municipals.
– Desplegament de la infraestructura de comunicacions, central de dades i d’accés necessària per a suportar els serveis wifi i Bluetooth. Desplegament de la infraestructura necessària per a assumir els serveis d’Administració Electrònica.
Objetiu/s Estratègic/s
OE1. Desenvolupar el model d’Elx Ciutat Intel·ligent, i promoure la gestió automàtica i eficient d’infraestructures, d’equipaments i de serveis urbans. A més, transversalment, s’abordarà l’OE4. Repensar la ciutat des de la igualtat de gènere.
Objetiu/s Operatiu/s
OE1.OO1. Millorar l’e-Administració i adoptar solucions digitals per a una prestació eficient dels serveis públics.
OE1.OO2. Reduir la bretxa digital.
Resultats esperats
Promoure solucions per a la creació de comunitats digitals que afavorisquen la cohesió i la inclusió social. Garantir la continuïtat dels serveis crítics com les comunicacions, el transport, etc. Permetre el monitoratge de manifestacions, esdeveniments, fluxos de persones, etc. Utilitzar la tecnologia sense fil per a dotar de connectivitat la ciutadania. Potenciar les oportunitats per al teixit empresarial i turístic del municipi, al temps que s’atrau talent i coneixement. Optimitzar l’experiència in situ mitjançant la utilització d’aplicacions d’orientació, de mapes interactius, d’accés a serveis d’informació, d’accés a guies de serveis geolocalitzades. Utilitzar Bluetooth Beacons (BLE) per a facilitar l’enviament d’informació i missatges d’utilitat ciutadana als dispositius mòbils.
Destinataris finals
Els veïns i veïnes de la ciutat d’Elx en el seu conjunt, a més de persones usuàries de serveis públics digitals, visitants, empreses i demandants de formació en alfabetització digital.
Adequació als resultats obtinguts en el DAFO
Es corregeixen les febleses: D55, D56, D58, D60, D61, D62, D63, D64, D66, D67, D69.
Es neutralitzen les amenaces: A31, A32, A33, A34, A35, A36, A38, A39.
S’utilitzen les fortaleses: F44, F45, F46, F47, F50, F51, F52.
S’aprofiten les oportunitats: O4, O41, O42, O43, O44, O45, O46, O47, O48, O49, O50.
Valoració ciutadana
L’Objectiu Operatiu OE1.001 ha sigut qualificat en els mecanismes de participació ciutadana amb un “grau d’importància” alt o molt alt pel 64% dels membres participants de les Entitats i Associacions Veïnals, i per un 77% dels del Consell Social de la Ciutat. L’Objectiu Operatiu OE1.002 ha sigut qualificat en els mecanismes de participació ciutadana amb un “grau d’importància” alt o molt alt pel 64% dels membres participants de les Entitats i Associacions Veïnals, i per un 55% dels del Consell Social de la Ciutat. L’Objectiu Estratègic OE4 té un “grau d’importància” alt o molt alt per al 75% dels membres participants de les Entitats i Associacions Veïnals, i per a un 45% dels del Consell Social. El problema urbà P7 té un “grau d’incidència” alt o molt alt per a un 64% dels membres participants de les Entitats i Associacions Veïnals i per a un 75% dels del Consell Social. Podem afirmar per tant que, per al conjunt de la ciutadania, aquesta línia d’actuació té una importància elevada per a escometre un problema urbà local amb una incidència elevada. D’altra banda, en les consultes, enquestes, tallers sectorials i transversals, i altres mecanismes de participació ciutadana no es realitzen demandes significatives en relació a Elx Smart City (sobretot són ambientals, climàtiques i socials), si bé l’anàlisi tècnica realitzada, l’experiència, l’oportunitat i exigències de la redacció de l’EDUSI, així com el seu caràcter multiplicador, determinen la conveniència d’aquesta línia d’actuació.
Criteris de selecció de les operacions
Criteris d’admissibilitat
Criteris generals: Hauran de respectar-se els principis generals definits en els articles 7 i 8 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 (no discriminació, igualtat de gènere i desenvolupament sostenible) i complir la legislació europea i nacional. L’admissibilitat de les operacions haurà d’estar regida pels principis d’igualtat entre beneficiaris i beneficiàries, eficiència, eficàcia i sostenibilitat de les operacions, transparència dels criteris de selecció, capacitat dels/les beneficiaris/àries per a implementar i estratègia per alineament amb altres operacions i instruments. A més, les operacions hauran de contribuir a l’estratègia, contribuir al programa operatiu, abordar els problemes d’una forma integrada i mostrar vincles clars amb altres intervencions o projectes coexistents. Els/les seus/es gestors/es hauran de demostrar experiència i capacitat. En el seu disseny haurà d’haver-se involucrat la població i els agents locals.
La dotació d’equipament de les dependències municipals i plataformes, incloses les plataformes per a la gestió de smart cities, estaran supeditats a la seua necessitat per a la posada en marxa d’aplicacions municipals i projectes inclosos en l’EDUSI. La simple dotació d’equipament no serà finançable. Els projectes de digitalització de patrimoni cultural enfocats al turisme hauran d’emmarcar-se en actuacions de dinamització turística emmarcades en l’EDUSI.
Criteris específics: Pla Nacional de Ciutats Intel·ligents. Llei 39/2015 i 40/2015 (Administració Electrònica).
Criteris de priorització
Es potenciaran operacions que tinguen una major incidència per a la consecució dels objectius de resultat i productivitat, que afavorisquen un major nombre de persones, que arriben als col·lectius menys afavorits i més vulnerables, que siguen sostenibles en el temps, simples en la gestió, integradors amb altres actuacions i objectius temàtics, amb menors riscos d’implementació, que tinguen en compte les diferents necessitats de dones i d’homes, una major demanda i participació de la ciutadania durant la seua implementació i que contribuïsquen en major mesura al POCS.
Procediments de selecció
1) Comité d’experts en gestió administrativa i noves tecnologies, incloent especialistes des de la perspectiva de gènere
2) Tallers transversals amb la participació dels agents locals interessats
3) Licitacions obertes mitjançant Convocatòries Públiques per a la contractació de serveis i subministraments (subjectes als procediments de la Llei de Contractes del Sector Públic i directives europees d’aplicació)
4) Accions de sensibilització per a la captació de les persones més vulnerables, tenint en compte la perspectiva de gènere, treballant les resistències a l’accés a les noves tecnologies
5) Implementació dels cursos i tallers i avaluació d’aquests amb el suport del voluntariat juvenil per a majors, a més de les empreses contractades
Àrees de l’Ajuntament i agents involucrats
Els agents participants en el seguiment de l’execució d’aquesta línia d’actuació són: les Àrees d’Innovació, Modernització i Desenvolupament Tecnològic, Urbanisme i Territori, així com Benestar Social, amb la participació del Consell Social de la Ciutat, el Comité de Direcció del Pla Estratègic Elx 2030 i els restants Consells Municipals. Comptaran amb el suport de les Àrees Transversals enumerades en l’apartat 7.4.
Presupost i fonts de finançament
Presupost |
Fonts de finançament |
% del Presupost de L.A. s/EDUSI total |
||||||||
Operacions |
Imputació Gastos Gestió (3%) |
GASTO TOTAL |
Ajuntament d’Elx |
FEDER |
||||||
(50%) |
(50%) |
|||||||||
1.705.500,00 |
51.165,00 |
1.756.665,00 |
878.332,50 |
878.332,50 |
5,86% |
|||||
Planificació temporal (senda financera)
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
TOTAL |
300.000,00 |
502.000,00 |
386.500,00 |
280.000,00 |
288.165,00 |
1.756.665,00 |
|||||
Indicador/s de productivitat
Indicador |
Valor actual |
Fita a 2019 |
Objetiu 2023 |
|||||||
E016. Persones usuàries que estan cobertes per un determinat nivell de serveis públics electrònics de Smart Cities (Nombre) |
1.000 |
20.000 |
100.000 |
|||||||
E020. Empreses impactades per actuacions de sensibilització, dinamització, conscienciació (Empreses) |
0 |
500 |
2.000 |
|||||||
E052. Nombre d’usuaris de l’aplicació/servei públic digital, d’alfabetització digital, d’e-aprenentatge o d’i-inclusió (Usuaris) |
0 |
50.000 |
150.000 |
|||||||